Η Φιλοσοφία μας

 

Προορισμός μας, η συνοικοδόμηση του “πλούσιου” παιδιού.

Με οδηγό την αγάπη μας για το παιδί και τις αποσκευές μας γεμάτες παιδαγωγικά, πολιτισμικά και αξιακά εργαλεία εκκινούμε για το πιο αναπάντεχο ταξίδι. Προορισμός μας, η συνοικοδόμηση του “πλούσιου” παιδιού. Όμοια με το θεωρητικό πλαίσιο της προσέγγισης της ιταλικής πόλης του Reggio Emilia αναγνωρίζουμε το παιδί ως φορέα δικαιωμάτων και θεμελιωτή των εμπειριών και της ταυτότητάς του. Θέτουμε το παιδί στο επίκεντρο της παιδαγωγικής μας, ως πρωταγωνιστή στην ίδια του μάθηση με σκοπό την ισσόροπη ανάπτυξη της προσωπικότητας του.

Πιστεύουμε στο παιδί ως κοινωνική οντότητα. Ως μια προσωπικότητα που από τη στιγμή που έρχεται στον κόσμο αλληλεπιδρά με τον κοινωνικό του περίγυρο, εκφράζει τις επιθυμίες του και επιδιώκει να συμμετέχει ενεργά στα όσα το αφορούν προσωπικά. Ένα παιδί που λειτουργεί ως “ειδικός” αναφορικά με τη ζωή του και στην προσπάθειά του αυτή, ξεδιπλώνει μια ευρεία γκάμα επικοινωνιακών και εκφραστικών δεξιοτήτων. Δομεί τη γνώση επικοινωνώντας με τους δικούς του μοναδικούς τρόπους αναπτύσσοντας όλες τις πιθανές του “γλώσσες”, εκφραστικές, επικοινωνιακές, συμβολικές, γνωστικές, ηθικές, λογικές και μεταφορικές.

Επιλέγουμε την ενεργό συμμετοχή των παιδιών σε μακρόπνοα project που σχετίζονται με ζητήματα της καθημερινής ζωής, με τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες τους, στα πλαίσια των οποίων παίρνουν αποφάσεις και αναδεικνύονται οι ιδέες τους.

Σύμφωνα με την παιδαγωγική του Reggio Emilia ενισχύουμε έμπρακτα τις σχέσεις μεταξύ παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών. Η συναδελφικότητα και η συνεργασία  αποτελούν μονόδρομο στα πλαίσια μιας παιδαγωγικής του διαλόγου και του “ακούειν”. Αυτός είναι και ο λόγος που στους χώρους του “Reggio – Θεσσαλονίκη”, στην piazza, το ατελιέ, την βιβλιοθήκη, τις αίθουσες, την κουζίνα, το προσωπικό και τα παιδιά δε συναντώνται απλά, μα συνδιαλέγονται, επικοινωνούν και ανταλλάζουν ιδέες.

Η ισχυρότερη επίδραση από το έργο του Loris Malaguzzi σήμερα, είναι ο συγκερασμός διαφόρων παιδαγωγικών ιδεών προσαρμοσμένος σε μια ξεχωριστή πολιτισμική ιδιοσυγκρασία και ταυτότητα ενός λαού. Τόσο η κουλτούρα όσο και το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο διαμορφώθηκε η παιδαγωγική τεκμηρίωση των σχολείων του Reggio Emilia αποτελεί μια ασύγκριτη μοναδικότητα. Απηχώντας αυτή τη φιλοσοφία, σήμερα στο «Reggio Θεσσαλονίκη» ενστερνιζόμαστε τα βασικά χαρακτηριστικά της καινοτόμας παιδαγωγικής του Reggio Emilia σε συνδυασμό με επιρροές των Δασικών Σχολείων (Σκανδιναβικές χώρες) και της θεωρίας και μεθοδολογίας της Maria Montessori. Μετουσιώνουμε τη φιλοσοφία μιας εκλεκτικιστικής παιδαγωγικής εφαρμοσμένης στη σημερινή Ελληνική κοινωνία και πιο συγκεκριμένα, στην ξεχωριστή ιδιοσυγκρασία της κουλτούρας μας, ενσαρκώνοντας τα ιδιόμορφα ήθη και έθιμα μας.  H εκπαίδευση που θα προετοιμάσει τη νέα ανθρωπότητα έχει ένα και μόνο σκοπό: να οδηγήσει τόσο το ίδιο το άτομο όσο και την ανθρωπότητα σ’ ένα υψηλότερο στάδιο ανάπτυξης.

Outdoor Activities

Ο προαύλιος χώρος του σχολείου είναι διαμορφωμένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να προωθεί την βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων, τον υγιεινό τρόπο ζωής, αλλά και την όξυνση της φαντασίας των παιδιών. Οι εξωτερικές δραστηριότητες – οργανωμένες και ελεύθερες -παρέχουν μοναδικές εμπειρίες και ευκαιρίες, οι οποίες δεν μπορούν να αναπαραχθούν στο εσωτερικό του σχολείου, ενώ παράλληλα συμπληρώνουν και προεκτείνουν τα project που δουλεύονται καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς διευκολύνοντας τη σύνδεση της γνώσης με την πραγματική ζωή. Χρησιμοποιούμε το περιβάλλον ως έμπνευση. Τα οφέλη περιλαμβάνουν:
Την επαφή του παιδιού με τις εικόνες, τους ήχους και τις οσμές, που μπορεί να κινητοποιήσουν την περιέργειά του, να βαθύνουν τη γνώση και να διευρύνουν τους ορίζοντές του.
Την απόλαυση του περιβάλλοντος και την αγάπη προς αυτό καθόλη τη διάρκεια του χρόνου και σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Την ευκαιρία για φυσική δραστηριότητα, μόχθο και ξεκούραση.
Την άσκηση των αισθήσεων, που στα πρώτα αυτά χρόνια του παιδιού αποτελούν το βασικό μέσο διερεύνησης και κατανόησης του κόσμου και των σχέσεων σε αυτόν.
Την επαφή με εξαιρετικά ελκυστικά ερεθίσματα και πλαίσια για παιχνίδι, έρευνα και διάλογο, παρέχοντας εμπειρίες με νόημα και επαφή με το φυσικό περιβάλλον.
Την δραστηριοποίηση σε ένα δυναμικό και ευέλικτο χώρο όπου  τα παιδιά επιλέγουν, δημιουργούν, μεταβάλλουν το παιχνίδι τους και είναι υπεύθυνα γι’ αυτό.
Αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας αποτελούν οι δραστηριότητες στον εξωτερικό χώρο που ενέχουν κάποιο ρίσκο ή προκλήσεις (Outdoor risky play) καθώς και ευκαιρίες ανάληψης πρωτοβουλιών . Τέτοιου είδους δραστηριότητες (αναρρίχηση, ισορροπία κ.ά) δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να εξερευνούν τα όριά τους, να θέτουν στόχους, να διαχειρίζονται καταστάσεις και να ξεπερνούν τυχόν εμπόδια, ενισχύοντας έτσι την αυτοπεποίθησή τους.

Μοντεσσοριανό
Παιδαγωγικό Υλικό

Στα πλαίσια της γνωστικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού, αλλά και στην προώθηση της ατομικής του εξέλιξης, χρησιμοποιείται το παιδαγωγικό υλικό της Μαρίας Μοντεσσόρι. Το Μοντεσσοριανό παιδαγωγικό υλικό ενισχύει τη βιωματική μάθηση, ενώ προσαρμόζεται στις ανάγκες των παιδιών επιτυγχάνοντας την ανάπττυξη των φυσικών δυνάμεών τους.

Με το υλικό αυτό τα παιδιά εμπλέκονται σε δραστηριότητες της πρακτικής ζωής, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργείται η αγωγή των αισθήσεών τους, η γλωσσική τους εκπαίδευση, η διδασκαλία της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών.